Når man som sælger gerne vil få sit produkt ud til befolkningen, vælger mange det traditionelle veje frem. Fysiske butikker i byen eller i indkøbscentre er populære valg, selvom mange firmaer må dreje nøglen om inden for kort tid, fordi folk simpelthen ikke ligger mærke til deres produkter. I et hav af andre butikker og produkter, kan det være umulig at stikke ud, og mange ender med at drukne. Derfor er alternative måder at markedsføre sine produkter på, begyndt at vinde frem.
Produkter som Tupperware og Zinzino har haft stor succes med direkte salg, som er en af det mest populære nye metoder. Direkte salg er en meget simpel måde at markedsføre sin produkter på. Man besøger sine potentielle kunder på deres arbejdsplads, eller i deres hjem, og viser produkter frem. På denne måde kan man give kunden sin fulde opmærksomhed, og på samme tid øge chancerne for et salg drastisk.
Sådan udnytter du direkte salg bedst
Når en kunde bestiller et møde med dig og dit firma, er du sikker på at kunden giver sin fulde opmærksomhed til dig. I byen ved de fysiske butikker, bliver folk bombarderet med forskellige indtryk og produkter. I private rum, som kunden selv har bestemt, kan du i ro og mag viser dine produkter frem. Et fænomen der støtter op om dette, er de såkaldte ”Tupperware parties”, hvor kvinder samles hos en af veninderne, og få fremvist produkter fra Tupperware af en salgsmand. Han viser produkter én ad gangen, og kan forklare deres fordele godt og grundigt. Hvis der er spørgsmål angående produkterne, eller andre ting, kan du yde den hjælp, som kunden sandsynligvis ville skulle vente evigheder på i butikken.
Det personlige element, der opstår under disse møder, er uundværligt når det kommer til at sælge produkter. Og da møderne tit har mange gæster, vil de resulterer i af de påvirker hinanden. Når ens gode ven eller veninde køber et produkt, som Tupperware for eksempel, er man selv meget mere tilbøjelig til at købe noget. Tit sidder kunderne og hygger med lidt at drikke samt noget musik, og den gode stemning kan også have en indflydelse på, hvor mange produkter man sælger. De løsere tøjler og mere personlige omgivelser har en stor indflydelse på vores kropssprog og mentalitet, som i sidste ende kan gøre det nemmere for dig, at sælge dit produkt.
Prøv kræft med netværksmarketing
En anden af de nye og populære marketingmetoder, som har vundet frem, er netværksmarketing. Konceptet går ud på, at du bruger dit netværk til at sælge produkter. Dette netværk udvider du hele tiden, ved at invitere nye folk med. Disse folk for så også muligheden for at sælge deres produkter, ved hjælp af deres nye og større netværk. Det er vigtigt at pointere, at denne form for marketing ikke er en form af den ulovlige pyramide-salgsmodel. Denne model er ulovlig, og har intet med netværksmarketing at gøre. Netværksmarketing er blot en måde at fremvise og få feedback på dine produkter, og eventuelt sælge nogle, hvis folk finder det interessant.
Denne form for marketing er blevet populær på grund af flere ting. Ud over det åbenlyse forretningsmæssige aspekt, er det en utrolig social måde at føre forretning på. Du kan udveksle erfaringer og tips med folk, som har været i branchen i langt længere tid end du selv har. Disse former for hjælp kan man ikke købe sig til, og i den lange bane er det uundværligt. For at blive en del af netværksmarketing, skal man bare opsøge folk, som allerede er en del af netværket. Et eksempel på en af disse er Zinzino, som handler med kaffe og helseprodukter. Du kan få et godt indblik i hvor stor en succes de er ved at følge aktiekursen:
- http://www.euroinvestor.dk/boerser/nasdaq-omx-stockholm/zinzino-ab-ser-b/2581190
- http://www.euroinvestor.com/exchanges/nasdaq-omx-stockholm/zinzino-ab-ser-b/2581190
Traditionelt salg er fortid
Det kan slet ikke pointeres nok, hvor meget det personlige element kan hjælpe dit salg. En anden måde at opnå dette element på, er ved alternative metoder. Dør-til-dør metoden og telefonsalg giver også den personlige kontakt, som kan hjælpe dit salg. Disse metoder er dog, med visse undtagelser, ulovlige i Danmark, da man ikke må kontakte folk, med den hensigt at sælge dem et produkt. Derfor bør man undgå disse metoder i Danmark, og i stedet holde sig til førnævnte metoder. Men hvis din forretning udvider til Europa eller andre steder i verden, og det værd at undersøge deres regler om dør-til-dør og telefonsalg, da det kan give usandsynligt gode resultater. Mange folk finder det selvfølgelig irriterende, men et del af kundesegmentet sætter pris på den personlige samtale, der giver dem mulighed for at forhøre til ordentlig om produktet. Dette leder naturligt til flere salg.