Alka_Superliga_(2015) af Froztbyte/(CC0)
Selvom man ikke har millioner på bankkontoen, kan der stadig være både mulighed for og god mening for mindre virksomhedsejere i at sponsere sportsklubber.
Man læser regelmæssigt om store brands, som indgår sponsoraftaler for millioner med klubber og sportsstjerner, og langt de fleste europæiske ligaer i dag har også indgået navnesponsorater.
Ved oprettelsen i 1992 hed Superligaen for eksempel Coca-Cola-ligaen og siden da har den gået under tilnavne som Faxe Kondi Ligaen, Alka Superligaen og 3F Superligaen. Via navnesponsoratet som indgås for en årrække og en dertil hørende fastlagt sum penge, får Superligaklubber som FCK, Brøndby og FC Midtjylland, der med odds 1.16 ved sportsvæddemål er favorit til at slutte som nummer et, en økonomisk indsprøjtning, som kan bruges til talentudvikling, vedligeholdelse af stadionrammerne og spillerindkøb.
De rigeste klubber i verden hiver sponsorater hjem fra tilsvarende rige virksomheder på mange hundrede millioner kroner. De nyeste typer af sponsorater er såkaldte ”kit deals”, hvor sponsorerne køber licens af klubben til at producere produkter med klubbens brand. Manchester United modtager for eksempel over 500 millioner kroner årligt fra Adidas, Chelsea modtager omkring 400 millioner kroner fra Nike, og Arsenal modtager ca. 250 millioner kroner fra Puma udover 10-15% af hvad tøjsalget, med deres klubfarver- og logo, genererer. Måske mange penge, men for eksempel har Adidas’ direktør udtalt, at han regner med at virksomheden vil tjene omkring 12 milliarder kroner de næste 10 år på deres investering i Manchester.
“F.C.Barcelona souvenirs” (CC BY 2.0) by Oh-Barcelona.com
Hvad kan de små virksomheder få ud af sponsorater
Man behøver ikke at være oppe i de samme pengesummer som de store sportsudstyrsproducenter for at være med, men man kan til gengæld godt finde inspiration i, hvorfor de investerer så uhyrlige summer. Sport er en utrolig visuel sport, så hvis man for eksempel gerne vil skabe opmærksomhed om sit brand, er det en god måde at gøre det på. Sport emmer af positiv energi, både blandt tilskuere på stedet, foran tv, blandt spillere og arrangører. Der er ikke mange begivenheder som sport, der kan samle folk. For virksomheder, der gerne vil ind på et specifikt lokalt marked, kan der være stor brandingværdi i at blive associeret med det lokale sportshold. Du kan virkelig slå dit brand fast med bannerreklamer på stadion, i kampprogrammet og på kampuniformen. Alt efter hvilken type af virksomhed, du driver, kan du også indgå aftaler med klubben og spillerne om at de skal stille op til begivenheder i virksomheden eller på anden måde reklamere for dine produkter.
Selvom du måske ikke har adgang til midler, der sikrer en plads i reklameblokkene i den bedste sendetid på nationalt tv, så har du i dag adgang til en masse billige annonceringsværktøjer via sociale medier og på Google. Derfor kan du sagtens få masser af opmærksomhed om dit brand, kontakt til fans og tilskuere og være med til at styre opmærksomheden omkring din virksomhed.
Så sidder du som mindre virksomhedsejer med en drøm om at gå ind i sportssponsorater, så er der sikkert masser af mindre klubber i Danmark, der vil give deres højre fod for et sponsorat.